maandag, augustus 02, 2010

Rule #51

Een leerling van me had een vraag over munten gooien: of dat soms ook gewoon weer een vorm van aandachtstraining was. Dat vond ik een mooie opmerking, immers, 'je traint niet de techniek maar de aandacht' is dé vaste uitspraak in onze school. Dus ik begon, onze Yijing-workshopblog die mijn vriend Harmen Meskersite onlangs in mijn school verzorgd had indachtig, een hele verhandeling over de spirituele aspecten van het trainen van de yi -de 'aandacht'- met behulp van de Yijing. Al zeg ik het zelf: het was een goed verhaal, en ik dacht "wat heb ik toch een slimme leerling".

Tot hij me op een gegeven moment voorzichtig, respectvol en ietwat schuchter onderbrak:

"Eigenlijk had ik het niet over de Yijing", zei hij, "maar over wat je ons ooit vertelde over je training in het 'gooien met munten', als wapen".

Sja... dat was toch iets anders...